Buurten met erfgoed: dat blijft beter hangen dan leren in de klas

Dit schooljaar was Buurten met erfgoed te gast in de gemeente Beernem, waar de lokale basisscholen en erfgoedpartners samen met het erfgoed aan de slag gingen. Vandaag stellen we het project van basisschool De Notelaar in deelgemeente Oedelem voor.

Waar komt de naam van mijn straat vandaan? Waarvoor diende dat bouwvallig gebouw op de hoek van de straat? Wat zit er onder de markt van Oedelem?  Is het waar dat er hier onderaardse gangen zijn?  Met hun eigen vragen trokken de leerlingen van het derde en vierde leerjaar van De Notelaar in Oedelem op onderzoek.

De leerlingen zochten individueel naar de oorsprong van hun eigen straatnaam.  Samen vlooiden ze uit hoe de omgeving van hun school er vroeger uitzag. Ze onderzochten welke belangrijke gebouwen of andere erfgoedelementen bewaard bleven en waarvoor zij dienden. Hiervoor deden de leerlingen een beroep op hun ouders, grootouders, oudere bewoners uit het dorp en de erfgoeddeskundigen van de heemkundige kring, bibliotheek en gemeentelijke cultuurdienst.

Dinsdag 31 mei beleefde het project  van de school zijn hoogtepunt. In groepjes van vijf trokken de leerlingen  op erfgoedfotozoektocht. Via een trage weg doorheen het dorp kwamen ze langs de ruïnes van een oude steenbakkerij, geboortehuizen van bekende bewoners, het kerkhof en het schepenhuis. Op de markt doken ze in een inderhaast leeggepompte bunker uit de Eerste Wereldoorlog.

Eén van de leerlingen vatte het mooi samen: “We moesten het allemaal zelf uitzoeken, zelf de vragen stellen. Dat blijft beter hangen dan leren in de klas.”

Tekst blog: Daphné  Maes en Jan Van den Bossche.

 ‘Buurten met erfgoed’ is een project van het agentschap Onroerend Erfgoed i.s.m. Faro, CANON Cultuurcel, Educatie voor Duurzame Ontwikkeling, Heemkunde Vlaanderen, Herita, De Bardijnen en de regionale erfgoedcellen. Mooss vzw zorgt voor de creatieve begeleiding.