Buurten met erfgoed: Wat doen die Canadees en Zwitser hier?

Waarom werd de brug in Beernem enkele meters opgetild en verschillende keren opgeblazen? Wie is die Isidoor Lemahieu van de Isidoor Lemahieustraat? Waarom noemen ze ons dorp ‘het dorp van de lattenklievers’? Buurten met Erfgoed landde dit schooljaar in Beernem waar de lokale basisscholen samen met lokale en regionale erfgoedpartners ervaringsgericht met het erfgoed aan de slag gingen. Vandaag stellen we het project van de Vrije Basisschool Sint-Joris voor. 

Op donderdag 26 mei doken de leerlingen van het derde en vierde leerjaar van de Vrije Basisschool  Sint-Joris samen met de lokale Cultuurhistorische Kring honderd jaar terug in de tijd, op zoek naar de geheimen van hun dorp. Een Canadese majoor – ‘wat doet die hier?’ – gidste de leerlingen door het dorp en liet hen kennis maken met een duivenmelker die geheime boodschappen verstuurt, de behendigheid van een lattenkliever, de rituelen rond de Vrijheidsboom, de verhalen van de strenge ‘Suisse’ en zijn hellebaard, een verborgen kasteel en het geheime recept van de ‘stovekoeke’.

 “Het was tof om naar het duivenlokaal Nu of nooit te gaan en te weten wat er op het briefje rond het pootje van de duif stond.” (Kjorben, 3de leerjaar)

“Ik heb veel bijgeleerd toen de mensen uitleg gaven over het latten klieven.” (Robbe, 3de leerjaar)

“We kregen uitleg over de oorlog, over de brug, de fabriek en ook over het beeldje in de kerk.” (Wannes, 3de leerjaar)

“Ik vond het leuk om te weten hoe de Lattenklieversstraat aan zijn naam kwam.” (Fabrice, 3de leerjaar)

“Weet je dat ze de brug verschillende keren lieten ontploffen? Boem! Alles in de lucht!” (Alexi, 3de leerjaar)

“Tijdens de Tweede Wereldoorlog trouwde een Duitse officier in het kasteel van Sint-Joris en in 1998 stond het in brand.”(Lars, 3de leerjaar)

“We zijn in een ijskelder geweest waar nu vleermuizen in wonen.” (Lentel, 3de leerjaar)

“We waren verkleed zoals 100 jaar geleden, iedereen zag er mooi uit. Er waren drie heren, ik was geschrokken dat ze er zoveel over wisten. Het was supertof, dit vergeet ik nooit.” (Laure, 4de leerjaar)

“Het was fijn om met de vrijwilligers van de Cultuurhistorische Kring te werken. Velen van hen zijn oud-leerlingen van onze school. Bij een kop koffie kwamen hun persoonlijke herinneringen naar boven over de zuster die losstaande melktandjes trok, een andere zuster die harmonium speelde en het kattenkwaad dat ze uithaalden.” (Juf Nadine, 3de leerjaar)

Tekst blog: Hildegarde Van Genechten en Jan Van den Bossche.

 ‘Buurten met erfgoed’ is een project van het agentschap Onroerend Erfgoed i.s.m. Faro, CANON Cultuurcel, Educatie voor Duurzame Ontwikkeling, Heemkunde Vlaanderen, Herita, De Bardijnen en de regionale erfgoedcellen. Mooss vzw zorgt voor de creatieve begeleiding.