Gepubliceerd op
30 september 2022

Tussen 2014 en 2016 werd dwars door West-Vlaanderen het Fluxys-tracé aangelegd, een nieuwe ondergrondse aardgasleiding die het Noord-Franse aardgasnetwerk met het Belgische verbindt. Dit was de aanleiding voor meer dan 200 archeologische opgravingen. De resultaten zijn indrukwekkend, met sites daterend van de steentijden tot de Eerste Wereldoorlog en alles daartussen. Een reizende tentoonstelling bundelt nu de bevindingen van dat archeologisch onderzoek. 

Thema's

Archeologie

Landschappen

Onderzoek

Gepubliceerd op
02 september 2022

Het leven van een archeoloog is soms hard. Lange dagen in weer en wind, bouwheren die je liefst zo snel mogelijk zien vertrekken, kleine budgetten... En dat is alleen nog maar het veldwerk. Na een opgraving volgt een opgravingsrapport, waar je vaak meer werk instopt dan in het graven zelf. Als het niet was voor al die kenniswinst, we zouden er misschien nooit aan beginnen.

Thema's

Archeologie

Gepubliceerd op
31 mei 2021

Onze erfgoedconsulent Martijn heeft een zwak voor varend erfgoed. Niet gek dus dat hij één van onze experten varend erfgoed is. En in die hoedanigheid volgt hij de restauratie van Stadsgraanzuiger 19 op. Een stadsgraanzuiger? Ja hoor, dat lees je goed. Dit indrukwekkende stukje erfgoed zorgde in een niet zo ver verleden ervoor dat het graan uit zeeschepen werd gezogen. Het had een overslagcapaciteit van 200 ton graan per uur. Dat trucje deden ze niet enkel met graan, ook andere droge en korrelige bulkproducten zoals zaden, bonen, erwten, pindanoten, ... kwamen op die manier aan wal. Duik even met Martijn mee in een wondere wereld!

Thema's

Industrieel erfgoed

Restauratie

Gepubliceerd op
19 mei 2021

Samen met Pol springen we opnieuw op de trein. Aan het begin van de 20ste eeuw haken we in bij het vervangen van kleine private stations door staatsstations. Even onmisbaar voor de spoorinfrastructuur waren goederenstations en baanwachterswoningen. Na de oorlogsvernietiging van de meeste stations op de lijn Kortrijk-Poperinge (WO I) ‘herrezen’ deze rond 1924 in een regionalistische stijl. Daarna volgen nog boeiende spoordecennia met een art-decostation in Izegem en een nieuw station in Brugge als toonbeeld van modern classicisme. Een gelijkaardige architectuurtaal werd bij de wederopbouw van het Kortrijkse station na WO II gecombineerd met een fiftiestoets.

Gepubliceerd op
06 mei 2021

“One must travel, to learn”, schreef Mark Twain al in 1869. En waarom niet met de trein? Erfgoedonderzoeker Pol Vanneste neemt je mee. Aan het loket in Kortrijk koopt hij een ticketje heen & terug... Eerst spoort hij naar Oostende, met een verrassende overstap in Brugge. Een tweede reis gaat naar Poperinge in de Westhoek. Terwijl de trein dendert, schuiven de stations uit diverse periodes aan het raampje voorbij... Pol vertelt je meer over deze stationsarchitectuur. In deel 1 reist hij in de tijd  naar de eerste grote staatsstations en de kleine stationnetjes van private spoorbedrijven.

Thema's

Bouwkundig erfgoed

Duurzaamheid

Herbestemming

Restauratie