Vorig schooljaar stapten de basisscholen van Beernem in het project ‘Buurten met erfgoed’. Leerkrachten en erfgoedwerkers werkten voor en met de kinderen een erfgoedproject uit over en in de eigen schoolbuurt. Carlos Croene van de heemkundige kring Bos en Beverveld vroeg na afloop aan leerlingen en leerkrachten van basisschool De Zonnebloem hoe ze het lokale erfgoedbad beleefd hadden en verwerkte hun reacties in een rapport. Hij voegde ook toe hoe hijzelf als erfgoedwerker terugkijkt op het project.

Mathieu (4de leerjaar)

“Koffieboontjes werden bovenaan in de koffiemolen gegoten, dan moest je aan een hendeltje draaien en daarna kon je de gemalen koffie uit het opvangbakje in een koffiezak gieten. Waauw … wat een verschil met onze koffiezet. Het allerleukste was toch het krulbollen, spijtig dat ik niet kon winnen. Ik vond het ook heel leuk hoe we die oude liedjes hebben leren kennen. Eigenlijk vond ik alles super, super, super leuk.”

 
Carlos Croene (heemkundige kring Bos en Beverveld)

"De kinderen hadden verrassend veel voeling met de grote pedagogische en culturele veranderingen die onze samenleving doormaakte: de evolutie van onze taal, de belangrijkheid van de dingen, bezigheden waar ze nooit van hadden gehoord. De revival van huiswerkzaamheden bij volwassenen blijkt ook bij de jonge kinderen aan te slaan. Ze bleken erg ontvankelijk voor zaken, gebruiken en activiteiten van hun naaste voorouders. Ze schrokken er zelf van dat het hen zo boeide. Dat die ervaringen aanzetten zijn van een historisch besef, was een heerlijke meerwaarde: “Oma was daar bij!” Ook het besef van de nabijheid van het erfgoed is voor deze kinderen van belang. Oude liedjes, spelletjes, films, kledij, een muziekdoos of handwerk: allemaal zitten ze in het collectief geheugen van hun grootouders. Het project realiseerde de band tussen nu en toen.
 
De leerkrachten ontdekten de mogelijkheden van erfgoededucatie: de rijkdom, aanwezigheid, nabijheid, diversiteit en de voordelige prijs‑kwaliteit ervan. Hun erfgoedvisie werd uitgebreid met een aantal dragers van cultuurevolutie: begrippen, sociale verhoudingen, huis-, keuken- en tuinactiviteiten en hoe ermee om te springen, hoe het in de lessen te integreren.


 
Ook wij als erfgoedwerkers werden met verstomming geslagen. Met dit project werden onze erfgoedblik en werkterrein verruimd en opgewaardeerd. Kinderen waren eerder voor ons de laatsten in de rij van potentiële erfgoedconsumenten. En dan blijft er in de buurt van de school nog heel wat erfgoed onontgonnen. Ik denk aan heel wat onroerend, landschappelijk, industrieel of agrarisch erfgoed in de buurt van de school. Daar kan je nog zoveel dingen aan vastknopen.”

 
Interesse in het volledige rapport ‘Erfgoedzorg 2.0. Buurten met erfgoed 2016 met basisschool De Zonnebloem’? Mail dan naar carlos.croene@telenet.be.

Foto's: Anja Smeers (De Zonnebloem).
 
‘Buurten met erfgoed’ is een project van het agentschap Onroerend Erfgoed i.s.m. Faro, CANON Cultuurcel, Educatie voor Duurzame Ontwikkeling, Heemkunde Vlaanderen, Herita, De Bardijnen en de regionale erfgoedcellen. Mooss vzw zorgt voor de creatieve begeleiding.

Links

Reacties (0)

Reageer op dit artikel